Kardos László: IRODALOM-ESZTÉTIKA
Benedek Marcell könyve - Franklin
1. Esztétikák, irodalom-elméletek általában két okból szoktak élvezhetetlenek lenni. Vagy olyan óvatos szerénységgel vannak megkonstruálva, mintha szerzőik csak kiskorúaknak szánták volna őket, s ez esetben valami reménytelen távolság ásít az irodalom bonyolult, titokzatosan összetett őserdőgazdagsága és az elmélet lapos szegénysége között,
2. Ami Benedek könyvének esztétikai elveit, irodalomtudományi tanításait illeti, azok több mint negyedszázada keringenek, élnek és hatnak a magyar irodalomtudományban, főként kritikai irodalmunk jobbik részében. Rendszerbe foglalva azonban csak most kerülnek a magyar közönség elé. Ezek az elvek és tanítások nálunk, a «nyugatosok» írásaiban csiráztak először, s modern irodalmunk harcai voltaképpen e tanok és elvek elterjesztéséért és elfogadtatásáért folytak, Mert az egész kötet és az egész rendszer középpontjában a művészet autonómiájának nagy tétele áll, s az egész mű valójában nem egyéb, mint részletekbe menő bizonyítása annak, hogy a tehetség belső irányvonalai elé semmi címen sem szabad akadályokat állítani.
A régi esztétikák normái semmivé foszlanak az újszabású lángelme lehelletére, s
3. Nagy érdeme Benedek könyvének, hogy kitűnően, célszerűen van megírva. Az a tanárias, körülvilágító türelem, mely az ő fejtegető prózáját általában is jellemzi, itt kiváltképen helyénvaló. Az «első rendszerezők», első megfogalmazók nyelve filozófiai, esztétikai tárgyaknál igen gyakran halandzsa-ízű még akkor is, ha becsületes íróról van szó: a vajudó frazeológia, a kodifikálatlan terminológia ezernyi félreértés és bizonytalanság melegágya. Benedek új könyvét az igazi latin világosság szelleme lengi át. Noha nem egy helyén, a művelt nagyközönség szintjén és igényein túl, egyenest a céhbeliekhez
4. Igy látom nagyjában és egészében Benedek Marcell szép könyvét. Ha minden érvét, ötletét sorra vehetném, talán volna itt-ott ellenvetésem. Ilyesmire ezúttal nincs tér. Egyetlen részletét teszem csak szóvá, a rímről szólót. Ez a részlet kissé tétova és a kelleténél mechanisztikusabb felfogású. A «jó» és «rossz» rímek kategóriáit el kell végre vetnünk. Magában semmiféle összhangzás nem jó és nem rossz. Van mondanivaló, amelyet csak félénk, balog asszonánccal, s van, amelyet csak színes, tiszta, nagyzengésű rímmel lehet kifejezni. A rím akkor jó, ha a tartalommal adekvát (mégha egyébként ügyetlen ragrím is), és akkor rossz, ha a tartalommal inadekvát (mégha egyébként egy többszótagos ige csattan is össze, szikrázva, végig, egy többszótagos főnévvel). Ha különben ez a rím-kérdés valakit közelebbről is érdekel, hadd legyek szerénytelen az illető figyelmét fölhívni a Kardos Albert-emlékkönyvre, amelyben az itt érintett gondolatot tüzetesebben is megpróbáltam kifejteni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kérlek, hogy csak etikusan és nyomdafestéket tűrően írj a bejegyzésekhez megjegyzést!