Kedves Olvasó!
Van egy igen jelentős adat a Tanulási
technológiában, mellyel az Alkalmazott
Oktatástan Magyarország is dolgozik:
„A tanulás során bizonyosodj meg
róla, hogy soha nem siklasz át egyetlen olyan
szó felett sem, amelyet nem értettél meg
teljesen. Az egyetlen ok, amiért valaki
abbahagyja tanulmányait, összezavarodik vagy
képtelenné válik a tanulásra, abban rejlik,
hogy átsiklott egy olyan szó fölött, amelyet
nem értett meg. A zavar, vagy az arra való
képtelenség, hogy valamit megértsünk vagy
megtanuljunk, az után a szó UTÁN következik
be, amelyet a személy nem határozott meg, és
nem értett meg.” (Idézet az Alkalmazott
Oktatástan „Tanítási eszközök siker
eléréséhez” című tanfolyami
anyagából.)
Ismerve és megtapasztalva pedagógusként és
szülőként azt, hogy amikor használom a fenti
kulcsfontosságú adatot, milyen komoly gondoktól
szabadulnak meg a tanulók, nem tudok eleget
beszélni róla kollégáimnak,
szülőtársaimnak, így Önnek is, Kedves
Olvasó.
Én személy szerint például szeretem a
nyelvtant, mindig jó is voltam belőle, és az
idegen nyelvek tanulása sem okozott sosem
problémát nekem. Itt van azonban a
fizika-kémia: egyiket sem szerettem, nem is
emlékszem az iskolában tanultakból szinte
semmire, és persze egyetlen számolásos
feladatot sem tudnék most megoldani, valamint
szülőként sem tudok segíteni ezekből a
tantárgyakból otthon a saját gyermekemnek.
Amikor a Tanulási technológia megismerése után
mindezt kiértékeltem a meg nem értett szavak
szemszögéből, a következőt figyeltem meg:
nagyon jól értem a nyelvtan, és egyáltalán
nem tudom meghatározni a fizika és a kémia
alapszavainak, kulcsszavainak jelentését.
A saját gyermekemnél is ugyanezt
tapasztaltam: Dóri kiváló irodalomból,
történelemből, és a kérdezgetés után teljes
mértékben láttam, hogy érti is ezek
kulcsszavait, saját szavaival ügyesen
definiálta nekem bármelyiket.
Ugyanakkor nem egy - egyébként - intelligens
gyermek feladta már, hogy ő megtanulhat egy
idegen nyelvet, egyszerűen nem megy neki. Szülei
már sok százezer forintot költöttek
nyelvtanárokra és anyagokra, és az egész
család meg van róla győződve, hogy a
gyerkőcnek nincs nyelvérzéke. Amikor néhány
ilyen elveszett gyermeknél kicsit
belekérdezgettem a nyelvtan kulcsszavaiba, nagyon
hamar kiderült mindkettőnk számára, hogy
rengeteg meg nem értett szava van a
területen.
Példaként megemlíteném testvérem
főiskolát végzett barátját, aki annyira
gondban volt a nyelvtanulással, hogy –
mivel nem tudta letenni a nyelvvizsgát –
csak évekkel később kaphatta meg a diplomáját
úgy, hogy a főiskola 4 évét már réges-régen
lezárta, minden vizsgáját sikeresen letette.
Kérdezéskor a következők derültek ki nála:
fogalma sincs a szófajokról, a német órákon
sosem értette a tanár szavainak nagy részét,
mint pl. „Az alany a mondat végére
kerül, 1. múlt, 2. múlt, módbeli segédige
után főnévi igenév, stb… Így
tényleg nehéz a nyelvtanulás.
Érdekes volt megtapasztalnom szülőként azt
az esetet, amikor tavaly angolt tanultam együtt
Dóri lányommal. Olyan nyelvtani dolgot nem
tudott használni, amit már régebben a saját
szavaimmal elmagyaráztam neki, nagyon sok
példát mondtunk és írtunk rá, gyakoroltuk
rengeteget. Éreztem, hogy itt valami meg nem
értett szónak kell lenni, mert megint elakadt
ugyanennél a támakörnél. Nem tudta alkalmazni,
amit megtanultunk. Kérdezgettem Dórit, hogy
melyik szó volt itt, amit nem értett meg
teljesen. Néhány percig csak mondogatta:
„Nem tudom, anya, nem tudom, fogalmam
sincs!” Aztán – mivel látta,
hogy komolyan várok egy választ a kérdésemre,
egyszer csak felkiáltott: „Anya,
utálom ezt a rohadt „Present Perfect”
kifejezést, mi a fenét jelent ez
valójában!?!?” Fel sem merült
bennünk addig a pillanatig, hogy ez a szó
zavarja, mert magát a koncepciót, amit ez takar,
én elmagyaráztam már neki, és akkor meg is
értette, hiszen utána ügyesen használta
mondatokban. Csak hogy egy nagyon fontos dologra
világított ez rá engem: ha egyszer az
iskolában használnak egy szakszót, akkor
akármilyen ügyesen is magyarázom én el a
nyelvtani használatot a saját szavaimmal
gyermekemnek, abban a pillanatban fennakad, amint
legközelebb ismét találkozik magával a meg nem
értett szakszóval. Egyszerűen nem hagyhatom
figyelmen kívül azt a szakszókincset, amit az
iskolában hall a gyermek!!!
Férjem barátja is hasonlóan járt alsós
kisfiával: üzent a szülőknek a tanító néni,
hogy gyakoroljanak otthon még a sráccal, mert
nem megy neki a kivonás. Jenő barátunk
gyakorolt is otthon kisfiával, aki szemmel
láthatóan nagyon ügyesen tudott számolni, és
otthon kiválóan ment neki a kivonás.
Majd a számtan felelete megint egyes lett. Na,
ezek után bement az apuka az iskolába, hogy
utánajárjon a dolognak. Beszélgetnek a tanító
nénivel, aki éppen ecseteli a helyzetet, amikor
az apuka a következőre lesz figyelmes:
„tíz mínusz hat…”
– mondja a tanító néni. „Mit
mondott? Tíz mínusz hat? Hát otthon mindig úgy
gyakoroltunk, hogy tízből hat. –
Ébredt rá az apa a probléma okára.
„Hát persze, nem érti azt a szót, hogy
mínusz!” Ettől a pillanattól kezdve
nem volt több problémája a kisfiúnak a
kivonással számtan órán sem, hiszen apukája
elmagyarázta neki a mínusz szó jelentését is,
és onnantól minden ment, mint a
karikacsapás.
Kérem, figyelje meg ezt a mindennapokban Ön
is! Ne higgyen nekem, vizsgálja ezt meg a saját
maga számára! Kérdezzen szavakat gyermekétől
otthon, tesztelje őt először a kedvenc, aztán
a számára nehéz tantárgyak szavait illetően!
Érdekes megtennie mindezt még saját magával
is, én megtettem, és megdöbbentett, amit
találtam!
Az elmúlt évek alatt tényleg megtapasztaltam
munkatársaimmal együtt, hogy milyen ereje van
annak, ha egy tantárgy kulcsszavait megérti a
tanuló. Több készségfejlesztő kísérleti
projektet is futtattunk iskolákban, hogy
teszteljük a szavak tisztázásának
hatásosságát nagy mennyiségben.
Ezért is határoztuk el, hogy vállaljuk a
TUDÁSKULCS munkafüzet sorozat megírását és
kiadását, mely hathatós segítséget nyújt a
tanároknak és a szülőknek egyaránt, hogy
könnyen kezeljék a „meg nem értett
szó” problémát a tanulóknál, vagy
otthon a saját gyermeküknél.
Tavaly több száz tanulón teszteltük az
első munkafüzeteket! Az eredmények önmagukért
beszéltek. A TUDÁSKULCS sorozat munkafüzeteivel
Ön is képes hatékony segítséget
nyújtani gyermekének!
Van egy nagyon jó hírem ehhez
kapcsolódóan:
Elkészült az első két matematika munkafüzet is!
Elkészült az első két matematika munkafüzet is!
Ezt azért tartom nagy jelentőségűnek, mert
tudom, hogy a matematika az egyik olyan tantárgy,
mely a legtöbb tanuló számára gondot okoz.
Ezeknek a matematikából elakadt tanulóknak
többek között az a problémájuk, hogy nem
értik a tantárgy kulcsszavait.
Kedves Olvasó! Arra kérem Önt, ne hagyja
gyermekének, hogy elmenjen a meg nem értett
szavak mellett anélkül, hogy utánajárna
jelentésüknek! Segítse őt a szavak értetté
tételével!
Az eredmények világszerte bizonyították
ennek fontosságát. A szavak megértése lehet
egy működő út afelé, hogy olyan okos,
intelligens felnőttek váljanak gyermekeinkből,
akik igazán hasznos tagjai tudnak lenni a
társadalomnak!
Jó munkát kívánok Önnek
gyermek meg nem értett szavainak
tisztázásához!
Higgye el, megéri a
fáradozást.
Ui.: A következő számban egy valódi
csemegét fog kapni tőlünk, Kedves Olvasó.
Lefordítottuk Bernard Percy oktatási specialista
és Dr. Patricia Ross egy nagyon érdekes
tanulmányát, melynek címe: Rejtett
analfabétizmus: a tudatlanság nem
tudása.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kérlek, hogy csak etikusan és nyomdafestéket tűrően írj a bejegyzésekhez megjegyzést!