Keresés ebben a blogban

2019. március 24., vasárnap

Alkalmazott Oktatástan, Szülők Magazinja régi levél

Kedves Olvasó!
Van egy igen jelentős adat a Tanulási technológiában, mellyel az Alkalmazott Oktatástan Magyarország is dolgozik: „A tanulás során bizonyosodj meg róla, hogy soha nem siklasz át egyetlen olyan szó felett sem, amelyet nem értettél meg teljesen. Az egyetlen ok, amiért valaki abbahagyja tanulmányait, összezavarodik vagy képtelenné válik a tanulásra, abban rejlik, hogy átsiklott egy olyan szó fölött, amelyet nem értett meg. A zavar, vagy az arra való képtelenség, hogy valamit megértsünk vagy megtanuljunk, az után a szó UTÁN következik be, amelyet a személy nem határozott meg, és nem értett meg.”  (Idézet az Alkalmazott Oktatástan „Tanítási eszközök siker eléréséhez” című tanfolyami anyagából.)
Ismerve és megtapasztalva pedagógusként és szülőként azt, hogy amikor használom a fenti kulcsfontosságú adatot, milyen komoly gondoktól szabadulnak meg a tanulók, nem tudok eleget beszélni róla kollégáimnak, szülőtársaimnak, így Önnek is, Kedves Olvasó.
Én személy szerint például szeretem a nyelvtant, mindig jó is voltam belőle, és az idegen nyelvek tanulása sem okozott sosem problémát nekem. Itt van azonban a fizika-kémia: egyiket sem szerettem, nem is emlékszem az iskolában tanultakból szinte semmire, és persze egyetlen számolásos feladatot sem tudnék most megoldani, valamint szülőként sem tudok segíteni ezekből a tantárgyakból otthon a saját gyermekemnek. Amikor a Tanulási technológia megismerése után mindezt kiértékeltem a meg nem értett szavak szemszögéből, a következőt figyeltem meg: nagyon jól értem a nyelvtan, és egyáltalán nem tudom meghatározni a fizika és a kémia alapszavainak, kulcsszavainak jelentését.
A saját gyermekemnél is ugyanezt tapasztaltam: Dóri kiváló irodalomból, történelemből, és a kérdezgetés után teljes mértékben láttam, hogy érti is ezek kulcsszavait, saját szavaival ügyesen definiálta nekem bármelyiket.
Ugyanakkor nem egy - egyébként - intelligens gyermek feladta már, hogy ő megtanulhat egy idegen nyelvet, egyszerűen nem megy neki. Szülei már sok százezer forintot költöttek nyelvtanárokra és anyagokra, és az egész család meg van róla győződve, hogy a gyerkőcnek nincs nyelvérzéke. Amikor néhány ilyen elveszett gyermeknél kicsit belekérdezgettem a nyelvtan kulcsszavaiba, nagyon hamar kiderült mindkettőnk számára, hogy rengeteg meg nem értett szava van a területen.
Példaként megemlíteném testvérem főiskolát végzett barátját, aki annyira gondban volt a nyelvtanulással, hogy – mivel nem tudta letenni a nyelvvizsgát – csak évekkel később kaphatta meg a diplomáját úgy, hogy a főiskola 4 évét már réges-régen lezárta, minden vizsgáját sikeresen letette. Kérdezéskor a következők derültek ki nála: fogalma sincs a szófajokról, a német órákon sosem értette a tanár szavainak nagy részét, mint pl. „Az alany a mondat végére kerül, 1. múlt, 2. múlt, módbeli segédige után főnévi igenév, stb… Így tényleg nehéz a nyelvtanulás.
Érdekes volt megtapasztalnom szülőként azt az esetet, amikor tavaly angolt tanultam együtt Dóri lányommal. Olyan nyelvtani dolgot nem tudott használni, amit már régebben a saját szavaimmal elmagyaráztam neki, nagyon sok példát mondtunk és írtunk rá, gyakoroltuk rengeteget. Éreztem, hogy itt valami meg nem értett szónak kell lenni, mert megint elakadt ugyanennél a támakörnél. Nem tudta alkalmazni, amit megtanultunk. Kérdezgettem Dórit, hogy melyik szó volt itt, amit nem értett meg teljesen. Néhány percig csak mondogatta: „Nem tudom, anya, nem tudom, fogalmam sincs!” Aztán – mivel látta, hogy komolyan várok egy választ a kérdésemre, egyszer csak felkiáltott: „Anya, utálom ezt a rohadt „Present Perfect” kifejezést, mi a fenét jelent ez valójában!?!?” Fel sem merült bennünk addig a pillanatig, hogy ez a szó zavarja, mert magát a koncepciót, amit ez takar, én elmagyaráztam már neki, és akkor meg is értette, hiszen utána ügyesen használta mondatokban. Csak hogy egy nagyon fontos dologra világított ez rá engem: ha egyszer az iskolában használnak egy szakszót, akkor akármilyen ügyesen is magyarázom én el a nyelvtani használatot a saját szavaimmal gyermekemnek, abban a pillanatban fennakad, amint legközelebb ismét találkozik magával a meg nem értett szakszóval. Egyszerűen nem hagyhatom figyelmen kívül azt a szakszókincset, amit az iskolában hall a gyermek!!!
Férjem barátja is hasonlóan járt alsós kisfiával: üzent a szülőknek a tanító néni, hogy gyakoroljanak otthon még a sráccal, mert nem megy neki a kivonás. Jenő barátunk gyakorolt is otthon kisfiával, aki szemmel láthatóan nagyon ügyesen tudott számolni, és otthon kiválóan ment neki a kivonás. Majd a számtan felelete megint egyes lett. Na, ezek után bement az apuka az iskolába, hogy utánajárjon a dolognak. Beszélgetnek a tanító nénivel, aki éppen ecseteli a helyzetet, amikor az apuka a következőre lesz figyelmes: „tíz mínusz hat…” – mondja a tanító néni. „Mit mondott? Tíz mínusz hat? Hát otthon mindig úgy gyakoroltunk, hogy tízből hat. – Ébredt rá az apa a probléma okára. „Hát persze, nem érti azt a szót, hogy mínusz!” Ettől a pillanattól kezdve nem volt több problémája a kisfiúnak a kivonással számtan órán sem, hiszen apukája elmagyarázta neki a mínusz szó jelentését is, és onnantól minden ment, mint a karikacsapás.
Kérem, figyelje meg ezt a mindennapokban Ön is! Ne higgyen nekem, vizsgálja ezt meg a saját maga számára! Kérdezzen szavakat gyermekétől otthon, tesztelje őt először a kedvenc, aztán a számára nehéz tantárgyak szavait illetően! Érdekes megtennie mindezt még saját magával is, én megtettem, és megdöbbentett, amit találtam!
Az elmúlt évek alatt tényleg megtapasztaltam munkatársaimmal együtt, hogy milyen ereje van annak, ha egy tantárgy kulcsszavait megérti a tanuló. Több készségfejlesztő kísérleti projektet is futtattunk iskolákban, hogy teszteljük a szavak tisztázásának hatásosságát nagy mennyiségben.
Ezért is határoztuk el, hogy vállaljuk a TUDÁSKULCS munkafüzet sorozat megírását és kiadását, mely hathatós segítséget nyújt a tanároknak és a szülőknek egyaránt, hogy könnyen kezeljék a „meg nem értett szó” problémát a tanulóknál, vagy otthon a saját gyermeküknél.
Tavaly több száz tanulón teszteltük az első munkafüzeteket! Az eredmények önmagukért beszéltek. A TUDÁSKULCS sorozat munkafüzeteivel Ön is képes hatékony segítséget nyújtani gyermekének!
Van egy nagyon jó hírem ehhez kapcsolódóan:
Elkészült az első két matematika munkafüzet is!
Ezt azért tartom nagy jelentőségűnek, mert tudom, hogy a matematika az egyik olyan tantárgy, mely a legtöbb tanuló számára gondot okoz. Ezeknek a matematikából elakadt tanulóknak többek között az a problémájuk, hogy nem értik a tantárgy kulcsszavait.
Kedves Olvasó! Arra kérem Önt, ne hagyja gyermekének, hogy elmenjen a meg nem értett szavak mellett anélkül, hogy utánajárna jelentésüknek! Segítse őt a szavak értetté tételével!
Az eredmények világszerte bizonyították ennek fontosságát. A szavak megértése lehet egy működő út afelé, hogy olyan okos, intelligens felnőttek váljanak gyermekeinkből, akik igazán hasznos tagjai tudnak lenni a társadalomnak!
 Jó munkát kívánok Önnek gyermek meg nem értett szavainak tisztázásához!
Higgye el, megéri a fáradozást.
                                                                Szeretettel: Gaján Éva
Ui.: A következő számban egy valódi csemegét fog kapni tőlünk, Kedves Olvasó. Lefordítottuk Bernard Percy oktatási specialista és Dr. Patricia Ross egy nagyon érdekes tanulmányát, melynek címe: Rejtett analfabétizmus: a tudatlanság nem tudása.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kérlek, hogy csak etikusan és nyomdafestéket tűrően írj a bejegyzésekhez megjegyzést!